Onderstaande vraag kwam binnen op onze juridische helpdesk, ik heb onvoldoende kennis van deze organisatie en van dergelijke bestuurlijke zaken om antwoord te kunnen geven op de vraag, zou iemand het antwoord weten?
Klant is uitgenodigd voor een hoorzitting door het juridisch loket over een klacht.
Is het juridisch loket verplicht zijn om de klachtenprocedure aan de klant te communiceren (of op de website te publiceren). In deze situatie is zij hier niet over geïnformeerd, waardoor zij na de onbevredigende klachtafhandelingsbrief niet wist wat de volgende stap kon zijn.
De tweede vraag betreft het incidentenregister (waar informatie over bij data-lekken worden geregistreerd). Is het juridisch loket verplicht om zo'n register bij te houden?
alvast bedankt.
Klant is uitgenodigd voor een hoorzitting door het juridisch loket over een klacht.
Is het juridisch loket verplicht zijn om de klachtenprocedure aan de klant te communiceren (of op de website te publiceren). In deze situatie is zij hier niet over geïnformeerd, waardoor zij na de onbevredigende klachtafhandelingsbrief niet wist wat de volgende stap kon zijn.
De tweede vraag betreft het incidentenregister (waar informatie over bij data-lekken worden geregistreerd). Is het juridisch loket verplicht om zo'n register bij te houden?
alvast bedankt.
Reacties
Aangepast op 2 januari 2024
Beste Astrid,
Ten eerste is er geen wettelijke verplichting om de klachtprocedure te publiceren. Het is wel zo publieksvriendelijk om bv. op de online pagina waar een klacht kan worden ingediend, uitleg te geven hoe de klachtprocedure werkt. Ik begrijp echter ook dat uit het schriftelijke oordeel niet bleek dat klager zich nog kon wenden tot de Nationale Ombudsman. Art. 9:12 lid 2 Awb schrijft voor dat in het schriftelijke oordeel moet worden opgenomen bij welke ombudsman en binnen welke termijn de klager een verzoekschrift kan indienen om zijn beklag te doen over de wijze van klachtbehandeling door het betreffende bestuursorgaan.
Wat betreft je tweede vraag is dat niet helemaal mijn kennisgebied, maar een eerste analyse van de AVG brengt mij bij art. 33 lid 1 AVG dat de verwerker als volgt verplicht : "Indien een inbreuk in verband met persoonsgegevens heeft plaatsgevonden, meldt de verwerkingsverantwoordelijke deze zonder onredelijke vertraging en, indien mogelijk, uiterlijk 72 uur nadat hij er kennis van heeft genomen, aan de overeenkomstig artikel 55 bevoegde toezichthoudende autoriteit, tenzij het niet waarschijnlijk is dat de inbreuk in verband met persoonsgegevens een risico inhoudt voor de rechten en vrijheden van natuurlijke personen. Indien de melding aan de toezichthoudende autoriteit niet binnen 72 uur plaatsvindt, gaat zij vergezeld van een motivering voor de vertraging.
Art. 33 lid 5 AVG verplicht vervolgens tot het documenteren van "alle inbreuken in verband met persoonsgegevens, met inbegrip van de feiten omtrent de inbreuk in verband met persoonsgegevens, de gevolgen daarvan en de genomen corrigerende maatregelen. Die documentatie stelt de toezichthoudende autoriteit in staat de naleving van dit artikel te controleren."
Beste Astrid,
Omdat deze vraag gaat over het Juridisch Loket kan ik hier wel algemeen op antwoorden. Ik ben niet betrokken bij deze afdelingen. Mocht je gerichtere antwoorden of meer informatie willen, kan ik je eventueel in contact brengen met de juiste personen.
Op de website van het Juridisch Loket is de klachtenregeling opgenomen. Er is een interne klachtenregeling en een externe klachtenregeling. https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/klachtenregeling/.
Op jouw vraag mbt het AVG gedeelte kan ik je melden dat het loket werkt volgens de regels van de AVG. Er wordt melding gemaakt in het incidentenregister als dit volgens de AVG noodzakelijk is. Op onze website is ook de privacyverklaring opgenomen. https://www.juridischloket.nl/privacyverklaring.
Met vriendelijke groet,
Alice Remmelzwaal