ha allemaal, tijdens het webinar afgelopen week werd een aantal keer het onderwerp interne klachtbehandeling benoemd. Daarnaast waren er ook vragen over klokkenluiders. We zouden daar in een online gesprek samen verder op door kunnen gaan. Ik wil bij deze polsen wie interesse heeft om hierover verder te sparren. Licht ook ajb toe wat je verstaat over interne klachten. Bij de Nationale ombudsman (No) verstaan we hieronder klachten die gaan over de No. Uit de zoom chat kreeg ik de indruk dat sommige deelnemers het hadden over klachten die gaan over hun eigen organisatie (dus meer werknemer wil intern een klacht indienen). Dit soort klachten komen in de praktijk niet vaak bij de No terecht. Maar dat gezegd hebbende kunnen we er onderling absoluut over verder praten! @pvielvoye @dianthus @elleszink @oco2022 @apvanarondeyn2019
Reacties
Is dit de manier wat wordt bedoeld. Middels reacties verder discussiëren??
Volg.
@pvielvoye ik neem het even van Tamar over. Hoe zou jij het graag zien? Bij genoeg animo lijkt het ons in ieder geval interessant om er een online gesprek over te voeren met betrokken medewerkers van de NO bijvoorbeeld.
Voor de behandeling van interne klachten is onze gemeente aangesloten bij de klachtencommissie ongewenst gedrag voor decentrale overheden (https://vng.nl/artikelen/landelijke-klachtencommissie-ongewenst-gedrag-voor-de-decentrale-overheid-lkog). Maar dit blijkt in de praktijk toch best wel een drempel te zijn. Een enkele keer heb ik een gesprek met een collega waar ik hiernaar verwijs. Maar soms is het al voldoende dat ik als klachten coördinator heb geluisterd. Af en toe raad ik ze aan om contact op te nemen met hun vakbond/rechtsbijstand als er m.i. meer nog (juridisch) mogelijk is.
Ik zit in een trainers situatie waar cursisten een door de overheid opgelegde cursus moeten volgen terwijl de aanleiding mogelijk niet altijd gegrond is. Niet alleen de wijze waarop de aanleiding tot stand is gekomen laat te wensen over, ook de beoordeling tot het volgen van de verplichte cursus roept enorm veel vraagtekens en onbegrip op. Ik weet zeker dat de overheid niet op de hoogte is van deze 'misstanden'. Een onderzoek naar het geheel zou zeker meer licht werpen op veel schrijnende gevallen.
Ik zou graag willen zorgen dat de onrechtheid naar de toekomst toe wordt recht getrokken door de in eerste instantie over in gesprek te gaan om te bekijken welke mogelijkheden er zijn.
Mvg P. Vielvoye
Eens, ik heb zelf met medecursisten in personeelsmanagementopleiding gezeten, die waren door reorganisatie bij Politie 'verplicht" deze te volgen, ik heb vanaf eerste dag genoteerd wie zich verplicht/gedwongen voelde en wie er echt voor had gekozen. binnen eerste jaar waren er al 1/3 deel gestopt en in tweede jaar ook een deel. in derde jaar waren er slechts 1 of 2 die de opleiding met diploma hebben afgerond.
Aangepast op 8 juni 2022
@patrick zou je er met anderen (zoals @oco2022 ) over verder wil praten ? Zo te horen herkent Yvonne deze situatie. Of zoek je naar een manier om hier een melding van te maken? We gaan op het platform namelijk niet in op persoonlijke dossiers, maar dit kun je wel doen door te bellen met de Nationale ombudsman. en een klacht in te dienen of een melding door te geven. Hoe dan ook goed dat je het aankaart, dan kunnen andere leden erop reageren mochten zij dit herkennen. Ik voeg jullie bericht toe aan het lijstje van signalen (op de startpagina) dan is het zichtbaar.
Ik ben op zoek naar de methode om licht op de situatie te schijnen zodat er aandacht aan wordt besteed om uit te vinden op welke wijze deze procedure faalt en verbetert kan worden.
@bbeke @denise @mohamad is dit iets wat jullie herkennen? Zie bericht van Patrick en Yvonne.
Ha @pvielvoye en @oco2022 ik heb met collega's overlegd, het beste is om de situaties die jullie beiden omschrijven door te geven aan de Nationale ombudsman, dit kan telefonisch of via de mail. Dan kan er met jullie meegedacht worden of dit iets is wat onder de No valt of meer op het civielrechtelijke terrein.
Dank u. Ik ga er mee aan de slag