Wachttijd bij de Belastingtelefoon leidt tot meer vragen
Bij de telefoondiensten van de Nationale Ombudsman komen momenteel vragen binnen over de Belastingdien...
Graag breng ik onderstaand nieuwsbericht van de Nationale ombudsman onder uw aandacht.
Bij het verrekenen van toeslagen, hield de Belastingdienst niet standaard rekening met de 'beslagvrije voet'. De beslagvrije voet moet ervoor zorgen dat iemand genoeg geld overhoudt om van te leven. Anders kunnen mensen met schulden nog dieper in de problemen komen. De Belastingdienst heeft de fout inmiddels hersteld. Burgers die echter al zijn getroffen, moeten zelf actie ondernemen. De Belastingdienst benadert hen actief, maar heeft nog niet iedereen kunnen bereiken.
Zijn bij u ook toeslagen verrekend, en houdt u daardoor te weinig geld over om van te leven? Zo lost u het op:
Komt u er niet uit met de Belastingdienst? Neem dan contact op met de Nationale ombudsman. Wij helpen u graag op weg.
Als iemand toeslag moest terugbetalen, maar daar niet vóór de eerste betaaltermijn op reageerde, dan verrekende de Belastingdienst de schuld met een (zelfde soort) lopende toeslag. Maar daarbij ging iets fout: er werd onterecht geen rekening houden met de vereenvoudiging van de beslagvrije voet. Die fout is inmiddels hersteld.
Bij het verrekenen van toeslagen, hield de Belastingdienst niet standaard rekening met de 'beslag...
Reacties
Hierover is vaststaande Jurisprudentie: ECLI:NL:GHAMS:2020:3627, gerechtshof Amsterdam, 22 december 2020: De beslagvrije voet is wettelijk en dient TEN ALLE TIJDEN te worden toegepast door de overheid (en openbaar ambtenaren).
Bijgaand een werkinstructie voor ambtenaren m.b.t beslag op inkomen.
FB_IMG_1637783741375.jpg (JPG, 44 KB)