Online dialoogsessie: gemeentelijk contact bij mensen met psychologische bijzonderheden

09:30-11:00LocatieOnline via teamsCategorieBijeenkomst
  • 957
  • 22
  • Basma Djemni-Smith
  • Do 12 okt
    2023
  • 09:30-11:00
De Raadbaak
  • Ruben Loose
  • Natalia Molina
  • Mohamad Alhadjri
  • Yvonne Bosch
  • Astrid Rijff
  • Roos Reurings
  • Hillie de Vries
  • Conny van Sabben
  • Elianne Meijer
  • Chris Schult
  • Sharon Westdorp
  • Tonnie Valkenaars
  • Yvonne Meijers
  • Martijn Groenewoud
  • Esther Lenting
  • Chantal van Ham
  • Melany Moerman
  • Shanend Thakoerdien
  • Eline Pop
  • Jan Prins
  • Bart van Pagée
  • Merlene Sorton
  • Monique Tabbers
  • Arie Stuijt
  • Dennya Elzinga
  • Olga Klooster

Werk jij bij een gemeente en heb je weleens te maken met mensen met een psychologische bijzonderheid of met mensen met onbegrepen gedrag? Klagen deze mensen vaak en grensoverschrijdend volgens jou? Heb je te maken met ingewikkelde situaties waar je samen met de burger niet meer uitkomt? Dan is deze online dialoogsessie iets voor jou!

Probleem

Het centrale probleem waar we het over gaan hebben is de afweging tussen het belang van mensen met klachten en een psychologische bijzonderheid versus de workload van de gemeente. Mensen met een psychologische bijzonderheid klagen vaak veelvuldig over verschillende zaken en krijgen vaak te maken met ingrijpend optreden van de overheid in hun leven. Zij gedragen zich hierbij niet altijd even netjes richting ambtenaren van gemeenten.

Gemeenten kiezen in dit soort gevallen er vaak voor om verdere correspondentie/contact af te kappen of te verbieden om verdere workload en/of irritatie voor medewerkers te voorkomen. Door de daaruit volgende starre houding van beide kanten ontstaat er vaak een situatie waaruit geen uitweg mogelijk is.

Vaak bevindt deze groep burgers zich echter in (zeer) vervelende situaties, die niet altijd voorzien zijn door overheidsregels. Zij hebben daardoor behoefte aan iemand die aan “hun kant” staat die beter met het overheidssysteem om kan gaan, en de psychologische kennis heeft om hen te begrijpen, en de boel weer vlot kan trekken. Door hun psychologische bijzonderheid worden zijzelf minder serieus genomen, ook al zijn (delen van hun) klachten terecht.

In dialoog met elkaar

Naar aanleiding van dit gesprek https://www.raadbaak.nl/thoughts/897 tussen Raadbaak leden organiseren we deze online dialoogsessie. We zullen vanuit het perspectief van een ervaringsdeskundige met een psychologische bijzonderheid, een professional/ambtenaar en een GGZ professional het centrale probleem benaderen. We proberen elkaar te beter te begrijpen en wisselen ervaringen uit.

Geïnteresseerd?

Meld je dan aan via de button bij dit agenda item. Je ontvangt dan t.z.t. een teams link voor de online sessie.

Reacties

6 reacties, meest recent: 31 oktober 2023
  • Hallo,

    Ik heb me aangemeld en een uitnodiging ontvangen. Klopt het dat er nog geen teams link bij de uitnodiging zit?

    Verder wil ik graag mijn collega's ook vragen hierbij kan ik tzt het vergaderverzoek doorsturen aan diegenen die willen?

    Conny van Sabben
  • Klopt, teamsmeeting link mail ik apart door en publiceer ik dichter bij de datum. Laat de collega's zich vooral aanmelden bij de Raadbaak, je kan ze de link van het agenda item doorsturen :-)

    Basma Djemni-Smith
  • Hallo allemaal, ik heb de teamslink naar jullie gemaild. @cvsvlaardingen ik hoop dat jij deze ook hebt ontvangen. Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben of zijn er zaken die jullie willen bespreken in de sessie reageer dan hier.

    Nog een paar aandachtspunten voor de sessie.

    • een dialoog betekent dat we met elkaar in gesprek gaan om elkaar beter te leren begrijpen. Dit vergt ook veel luistervermogen. In een online sessie kan dit best heftig zijn omdat het veel concentratie vereist. Laat het weten als je pauze nodig hebt;
    • het liefst zit je in een rustige ruimte waar je niet gestoord wordt. Soms helpt een koptelefoon of oortjes om je volledig af te sluiten;
    • zorg dat je camera en geluid goed werkt. Zonder camerabeeld is het lastiger om met elkaar in dialoog te zijn op basis van gelijkwaardigheid. Zonder geluid zou je nog kunnen chatten, maar dat is wel minder direct en bemoeilijkt de communicatie ook;
    • zorg dat je 1.5 uur vrij hebt voor deze sessie. We gaan de tijd misschien niet helemaal opmaken. Als je maar een half uur of een uur hebt, beraad je dan of het handig is om deel te nemen. Eerder weggaan of later aanschuiven verstoort het proces.

    Doel van de sessie

    Het doel van de sessie om elkaar beter te begrijpen, knelpunten te benoemen, helder te krijgen en vragen/leerpunten terug te koppelen aan de lector onbegrepen gedrag op 16 november a.s.

    Uiteindelijke doel is om binnen de eigen werkomgeving beter om te kunnen gaan met diverse belangen rondom deze problematiek.

    Basma Djemni-Smith
  • Leerpunten

    Beste allemaal, ik kijk terug op een mooie bijeenkomst. We hadden deze dialoogsessie met een ervaringsdeskundige die leeft met autisme en met klachtbehandelaren van gemeenten, van de Nationale ombudsman en overige intermediairs.

    Mijn leerpunten:

    • het is goed geweest om elkaar te zien en spreken en elkaars perspectief te begrijpen
    • iemand met onbegrepen gedrag in dit geval door autisme, kan nog steeds inzicht hebben in eigen gedrag
    • als iemand een klacht indient zit daar een wereld achter; verdiep je daarin
    • iemand met een psychologische bijzonderheid voelt zich vaak buitengesloten en wil juist bij klachtenprocedures dat gevoelens gevalideerd worden. Als deze persoon zich niet serieus genomen voelt, gaat die juist extra veel klagen. Op deze manier escaleert het vaak.
    • spreek verwachtingen uit naar elkaar
    • er ontstaat vaak miscommunicatie, wees dus helder wat je doet en vooral waarom. Voor iemand met autisme is vooral dat laatste erg belangrijk. Daarnaast wist deze ervaringsdeskundige alles over wet- en regelgeving. Soms meer dan de ambtenaren. Dus hier ga je het niet op 'winnen'.
    • durf als ambtenaar ook gewoon 'nee' te verkopen, maar als je dat doet, doe dat dan ook weer goed onderbouwd en vertel waarom.
    • medemenselijkheid doet veel; als je oprecht naar elkaar luistert scheelt dat al veel
    • het is moeilijk te herkennen of iemand met een psychologische bijzonderheid kampt door de ambtenaar. Soms kan dit helpen, maar tegelijk wil iemand ook geen slachtoffer zijn. Oprechtheid en authenticiteit helpt. Jezelf afvragen met wie je te maken hebt helpt.
    • de klager formuleert de klacht ook vaak onduidelijk. Daardoor krijg je ook onduidelijke reacties. Ook hier weer: communicatie en doorvragen is belangrijk.

    Welke leerpunten hebben jullie uit deze sessie gehaald? @magro73 @cdvanham @roosreurings @elinepop en anderen?

    Basma Djemni-Smith
  • En welke vragen kan ik meenemen en stellen aan de hoogleraar onbegrepen gedrag op 16 november a.s.?

    Basma Djemni-Smith
  • Ha Basma, dank voor de mooie opsomming van leerpunten van het webinar. Een mogelijke vraag voor de hoogleraar; Wat is er nodig om je organisatie goed in te richten op omgang met onbegrepen gedrag? Welke concrete afspraken of trainingen zijn zinvol?

    Ruben Loose

Trefwoorden