Webinar: In gesprek met Reinier van Zutphen en Houda Loukili
- 3391
- 57
Systemen doorbreken: Wat als je cliënt vastloopt?
Ben jij ook een professional die het beste wil voor je cliënt?
En kun je die dienstverlening niet optimaal leveren omdat jij of je cliënt vastloopt in wetten, regels en procedures?
Of heb jij juist manieren gevonden om die wereld van systemen te doorbreken?
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, spreekt jou hier graag over tijdens de gratis webinar ‘Systemen doorbreken’ op 24 november van 09.15 tot 10.15 uur.
Samen met Houda Loukili – een doortastende Sociaal domein kenner - bespreekt Reinier zijn visie op de systeemwereld en het belang van professionele vrijheid.
Praat mee en laat je inspireren.
Nog geen lid van de Raadbaak? Maak dan eerst hier een profiel aan en meld je dan aan voor het webinar!
Reacties
Dag allemaal,
Om zo goed mogelijk gebruik te maken van de tijd die we samen hebben volgende week wil ik jullie vragen om hier op het platform alvast jullie vragen te stellen. Dat mag hieronder in de reacties. Het delen van een casus of een ‘best practice’ die gaat over het doorbreken van systemen is ook van harte welkom. Reinier en Houda gaan graag in op jouw vraag of casus. Heb je hulp nodig met het posten van een bericht, stuur mij dan een chat-berichtje dan help ik je verder.
Jullie zullen maandag de zoomlink voor het Webinar ontvangen!
Denken jullie met mij mee?
Graag jullie zienswijze op punt 4....
Gerard Sangers; Mijn vraag aan Reinier is; heeft u inmiddels mijn boek; Met dank, door MijnOverheid bij de Voedselbank gelezen? En wat is uw reactie? Hoe krijgen we ervaringsdeskundigheid wettelijk verankerd in de systeemwereld?
www.tegekvoorwoorden.org
COVER_voorzijde_definitief_.jpg (JPG, 360 KB)
Met betrekking tot de voedselbanken (met alle respect voor de medewerkers), lijkt mij een "systeem" met voedselbonnen effectiever.
Je zou dan kunnen denken aan voedselbonnen die men bij de supermarkten in de desbetreffende gemeente kan spenderen bovenop de reguliere bijstand uiteraard.
Één-ouder gezinnen met kinderen zouden dan per kind ook meer te besteden moeten hebben per kind...
Ik stel mij naar aanleiding van mijn eigen ervaringen met ''het systeem'' de vraag voor wie is dit systeem voornamelijk bedoeld?
Waarom vooral die enorme hoeveelheid wantrouwenachterdocht en dreiging richting de client in alle geschriften van het UWV?
Is het systeem niet bedoeld om uitvoeringsinstanties, hulpverleners en bedrijven en instellingen te helpen?
Is het niet vaak veel te gecompliceerd en vaak onbegrijpelijk opgesteld en zijn er door een enorme boel regelingen (vaak niet bedoeld om jou als client aan het werk te houden en jou bij het behouden van het werk te steunen?
Is het systeem niet bedoeld om vooral het UWV werkgevers job coaches en re integratiebedrijven te steunen en te helpen?
Kan je bij nader inzien als cliënt wel klagen over de uitkomst van een loonwaarde meting maar niet als deze stelselmatig door onderlinge afspraken met de werkgever tot stand komen in plaats van dat de arbeidsdeskundige met jou om het halfjaar meeloopt op jouw werkplek zoals eigenlijk de bedoeling is?
Kan je ook geen bezwaar maken over de inhoud van jouw werkplan, wordt jou dat vaak ook niet medegedeeld?
Is veel wat een arbeidsdeskundige van het UWV doet niet ten gunste van jou bedoeld waarom?
Hoeft een arbeidsdeskundige jou niet bij te staan als je een conflict hebt met jouw werkgever over wie de re integratie moet doen?
Ook wordt door de arbeidsdeskundige van het UWV niets gedaan aan het laten nakomen van de re integratieplicht van een overheidsbedrijf zie werkwijze 72aWW waarom is dat en wie heeft dit bedacht?
En waarom moet een cliënt alles naar waarheid verklaren en een arbeidsdeskundige niet, hoezo gelijke behandeling?
En wat draagt deze eenzijdige focus van het UWV op de prestaties van de cliënt in de huidige wettelijke regeling bij aan volwaardig en duurzaam mee kunnen blijven doen op de arbeidsmarkt?
werkwijze-artikel-72a-WW.pdf (PDF, 210 KB)
op_en_aanmerkingen_op_het_plan_vanWERKbedrijf_Enschede.doc (DOC, 49 KB)
Vanuit mijn ervaring is het enige antwoord op deze waarom vragen; de verdienmodellen.
Het is de systeemwereld die elkaar aan het werk houd. Voor de burger is dit het bekende kastje-naar-de muur verhaal. Bij de aanvraag van een thuisloze uitkering van een jongere die ik ondersteunde, hebben we 12 ambtenaren gesproken!
Bij interesse kijk eens op mijn site; www.tegekvoorwoorden.org