Zoekresultaten

  • Ondanks het succes van "kandoor", een online vrijwilligersdienst die per jaar meer dan 1.5 miljoen vragen beantwoordde mbt financiele vragen (inkomen, belastingdienst, schulden, uitkeringen enz....), is door APG per 31 augustus de stekker uit deze vrijwilligersorganisatie getrokken. Vragers voelen zich benadeeld. De dienst was gratis en veel deskundige vrijwilligers gaven ondersteuning waardoor vragers "door konden gaan". Is er een mogelijkheid onderzocht om deze dienst via de ombudsman door ...

  • Dag allen, In november 2021 plaatste ik een oproep in verband met ons onderzoek naar het niet benutten van financiële voorzieningen. Dit onderzoek is afgerond en ik deel bij deze graag het rapport met jullie. Aanleiding onderzoek: Als ouderen op een leeftijd komen dat ze recht hebben op AOW, verandert er veel. Met name in deze fase laten ze inkomensregelingen liggen. Terwijl sommige ouderen al in een financieel lastige positie zitten. Voor de Nationale ombudsman was dat aanleiding om onder...

  • Tijdens het webinar met Reinier afgelopen week werd het belang van maatwerk door velen Raadbaak leden benoemd. Een van de vele voorbeelden waarbij dit nodig is is de hulp vanuit Gemeenten richting ondernemers in de knel. De ombudsman doet hier onderzoek naar. Voor de intermediairs hier op de Raadbaak die in contact zijn met ondernemers in de knel, ik raad jullie aan een kijkje te nemen naar dit digitale mini magazine over ZZPérs en schuldhulpverlening.

  • Een bewoner komt aan bij de vraagwijzer van de gemeente en verteld dat zij schulden heeft en niet voldoende geld heeft om rond te komen in de maand. 'De vraagwijzer consulent zoekt uit door middel van het stellen van vragen hoe groot het probleem is en welke hulp de bewoner nodig heeft.' De vraag voor de vraagwijzerconsulent is dus heeft de bewoner hulp nodig bij het ordenen van de administratie (maandbegroting maken) of moet de bewoner doorverwezen worden naar hulp voor schuldhulpverlening. ...

  • Hallo allemaal Binnen mijn departement merken we in toenemende mate dat met name de jongere generaties “handelen” in Crypto-currency. Niet alleen de Bitcoins, maar ook andere vormen van digitale valuta. Jonge mensen die op zeer glad ijs staan, via een App op hun mobile telefoon met duizenden euro’s spelen alsof het monopoliegeld is en feitelijk geen zicht hebben op wat ze doen. Risico’s als schulden en chantabel worden liggen op de loer. Heeft en van jullie hier al mee te maken gehad en of ee...

  • De Nationale ombudsman opende op 1 maart 2021 een meldpunt als start van zijn onderzoek naar knelpunten die zzp'ers ondervinden bij de toegang tot schuldhulpverlening. Veel zzp'ers en andere kleine ondernemers grepen dit meldpunt aan om een signaal af te geven over de coronasteunmaatregelen. Belangrijke signalen, daarom start de ombudsman een onderzoek.

  • De belastingaangifte, iedereen moet het doen. Maar voor sommige mensen is dit niet zo gemakkelijk. Wellicht zijn ze niet zo digitaal vaardig, of vinden ze het bij voorbaat al te ingewikkeld. Waar kunnen ze dan terecht? De Nationale ombudsman heeft het op een rijtje gezet. Je leest het hier. Dit overzicht kan ook van pas komen voor jou als intermediair. Wellicht krijg je vragen van burgers over de belastingaangifte en wist je nog niet dat deze opties er allemaal waren. Misschien help je ze nu ...

  • Donderdag 3 december organiseerde Zorgverzekeringslijn. Het was een geslaagd online congres met ruim 700 deelnemers. Dagvoorzitter Eef van Opdorp, bekend van het TV-programma Uitstel van Executie, ging met uiteenlopende gasten in gesprek over de impact van schulden onder jongeren. Jongeren worden onevenredig hard getroffen door de coronacrisis. Hoe kunnen Rijk, gemeenten, (schuld)hulpverleners, jongerenwerkers en zorgverzekeraars samenwerken om dit op te lossen? Te gast waren onder andere sch...