Complex klaaggedrag: ervaringen en tips van de Nationale ombudsman
In dit interview praat Ruud Miedema over 'gedrag van mensen met klachten die door velen worden gezien ...
Nederland telt zo'n 2,5 miljoen laaggeletterden. Deze groep heeft vaak moeite met het invullen van formulieren, lezen van een bijsluiter en lezen of schrijven van een klachtenbrief. Ook het langsgaan bij een overheidsinstantie of bellen met de overheid wordt als lastig ervaren.
De Nationale ombudsman, bondgenoot van laaggeletterden, vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Om die reden is vorig jaar een Steffie module gelanceerd die gericht is op het leggen van contact met de overheid. In de module legt Steffie in begrijpelijke taal, beeld en geluid uit hoe je bijvoorbeeld een telefoongesprek voert met een overheidsinstantie.
Nu ben ik erg benieuwd of jullie bekend zijn met deze Steffie module. En hoe helpen jullie burgers verder met het in contact komen met de overheid?
--> Bekijk hier de Steffie module van de Nationale ombudsman
Reacties
Mijn ervaring is dat veel overheidsinstanties ook eigen Steffies hebben. Dat kan handig zijn als je een burger iets moet uitleggen over een bepaald proces wat voor ons misschien 'gesneden koek' is, maar voor die burger niet. Ik gebruik de Steffie dan dus om mij te helpen de vertaalslag te maken. #tip!
Goed te horen Natalia!