Deel je ervaringen uit de praktijk met de Staatscommissie rechtsstaat

  • nov 2023
  • Basma Djemni-Smith
  • ·
  • Aangepast nov 2023
  • 1
  • 7
  • 1087
Basma Djemni-Smith
De Raadbaak
  • Hanneke Palm
  • Esmée Laclé
  • Alco Warners
  • Andre van Mierlo
  • Astrid Rijff
  • Michel Hupkens

De Staatscommissie rechtsstaat is een tijdelijk adviescollege met de taak om regering, parlement en rechtspraak voor 1 juni 2024 vanuit burgerperspectief te adviseren over concrete maatregelen om het functioneren van de staatsmachten en hun onderlinge verhouding in de praktijk te verbeteren. Daarbij kijkt de staatscommissie onder meer naar de toegankelijkheid van de staatsmachten voor burgers, de rechtsbescherming van burgers en de rechtsstatelijke cultuur in Nederland, en de informatie-uitwisseling tussen de staatsmachten.


Het is voor de Staatscommissie rechtsstaat heel waardevol om van de professionals ‘uit de frontlinie’ te horen waar burgers tegenaan lopen in hun contact met de overheid:
• Welke drempels of obstakels vormen voor burgers het grootste knelpunt?
• Welke gevallen zijn bekend waarin drempels actief worden opgeworpen door de overheid? Hoe kan de tegenwerking worden opgelost?
• Van welke wetgeving of regelingen hebben burgers het meeste last?
• Welke groepen burgers lopen met name aan tegen onvoldoende toegang tot digitale informatievoorzieningen? Op welke wijze zijn organisaties bezig om niet-digivaardige burgers te bereiken en wat werkt?
We zijn ook op zoek naar goede voorbeelden van overheidsorganisaties, die het verdienen om breder voor het voetlicht gebracht te worden: Welke initiatieven kent u die op een positieve manier drempels proberen te verlagen en de afstand tot de burger overbruggen?

Geef je reactie hieronder of stuur je bericht naar info@staatscommissierechtsstaat.nl.

In het document in dit bericht vind je de flyer, deze kun je aan jouw contacten geven.

Reacties

7 reacties, meest recent: 15 januari 2024
  • Kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelasting wordt toegekend of afgewezen op basis van twee criteria en wel inkomen en vermogen.

    Het waterschap in Flevoland, en wellicht andere waterschappen, hebben er een derde aan toegevoegd en dat is, je mag geen ondernemer zijn.

    Op basis van antwoorden van Minister Schouten op deze kamervragen lijkt het erop alsof zij hier geen kennis van heeft want haar antwoorden hebben betrekking op situaties hoger dan 100% van de bijstandsnorm terwijl een ondernemer lager uit kan komen.

    Op dit moment helpen wij iemand die twee dagen per week werkt en daarnaast een onderneming heeft waarmee ze uitkomt op een inkomen van 100% van de bijstandsnorm. Echter doordat ze een onderneming heeft krijgt ze geen kwijtschelding, zie de laatste alinea van deze webpagina.

    Met andere woorden, het waterschap houdt zich aan ‘hun’ regels.

    Michel Hupkens
  • Onze grootste groep mensen met groeiende problemen bestaat uit een klantenkring vol vastlopers bij het UWV.

    Onlangs plaatste ik op LinkedIn hier een stuk over dat reeds de 100.000 hits voorbij is, waarbij het UWV al heel snel contact met mij wist op te nemen, niet om het probleem op te lossen maar om mij het bericht te laten verwijderen.

    Wij begeleiden mensen die in de wachttijd, tijdens een WIA of vlak na een ontslag een nieuwe ziekte krijgen dan wel een onvoldoende redelijke beoordeling hebben gehad en hierdoor financieel volledig aan de afgrond raken, stress meemaken, worden afgewezen voor uitkeringen en soms maanden onder het bestaansminimum moeten zien rond te komen.

    Schrijnende gevallen als door ziekte gerelateerd aan een arbeidsconflict (bijv. overspannen) een arbeidsovereenkomst beëindigen, in de wachttijd een zeer ernstige ziekte krijgen (kanker , tia ) en dan te horen krijgen dat het wordt beoordeeld als een aaneengesloten ziektebeeld waardoor er sprake is van bewuste benadelingshandeling. Zaken waarbij iemand na meerdere hersenbloedingen nauwelijks in staat tot het voeren van een gesprek wordt goedgekeurd omdat de functionele mogelijkheden lijst weinig raakvlakken met zijn of haar beperkingen heeft en een arbeidsdeskundige dus passend werk kan vinden in een database.

    Er zijn al tal van rapporten, kamervragen en publicaties geweest, en nog altijd zijn er mensen die door de muur van regels niet als individu worden behandeld.

    https://www.linkedin.com/posts/astrid-rensen_uwv-het-uwv-laat-op-schrijnende-wijze-steken-activity-7127959108804079616-KAYq?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

    Astrid Rijff
  • zoals al vaker aangegeven vinden burgers het niet leuk en handig dat de beschikkingen van de afdeling toeslagen niet gemotiveerd zijn bij terugvorderingen etc. Er staat alleen u moet terug betalen of krijgt nog geld zonder motivatie waarom.

    Erg verwarrend voor de ontvanger. Kost veel tijd om er achter te komen want er wordt verwezen naar de website .Deze is ook net duidelijk voor de gemiddelde ontvanger. Vaak komen ze dan bij een dure professional terecht om uit te leggen waarom ze geld moeten terugbetalen of ontvangen.
    Staat de afdeling toeslagen van de belastingen boven de wetgeving en hoeven ze niet een beslissing te motiveren in hun brief zoals dat wel wordt verwacht van iedere andere (overheid)s instantie? In strijd met de Algemene wet Bestuursrecht?? M.I. wel!

    Verder zijn er veel instanties die alles laten verlopen via internet tenzij er een professional ermee bemoeid dan kan het ineens wel via papieren versies. Erg jammer dat de burger dit vaak zelf niet voor elkaar krijgt. Er zijn veel digibeten in Nederland of mensen met een LVB achtergrond. De instanties houden hier in eerste instantie geen rekening mee (bijvoorbeeld aanvraag energietoeslag die in Oss alleen via een digid aan gevraagd kan worden).

    Andre van Mierlo
  • Wat mij blijft verontrusten is de manier van communiceren van de overheid en uitvoeringsinstanties: er gaat meer en meer digitaal via berichtenboxen. Er worden geen papieren brieven meer gestuurd. Probleem hierbij is dat mails hierover, om de burger te laten weten dat er een nieuw bericht is, verdwijnen in de hoeveelheid andere mails die de burger krijgt. Vervolgens onderneemt de burger geen actie, terwijl dat wel verwacht wordt, en dan heb je de poppen aan het dansen. Ik wil er daarom voor pleiten om niet alleen digitaal te communiceren, maar herinneringen weer per ouderwetse briefpost te gaan versturen.

    Alco Warners
  • Een goed voorbeeld: bij Waternet hebben we elke werkdag een balie open tussen 13.30 en 15.30 uur zodat mensen langs kunnen komen en geholpen worden door een medewerker van de klantenservice.

    Zo kunnen we ook mensen helpen die bijvoorbeeld digibeet zijn, laag-geletterd of simpelweg geen toegang hebben tot internet en/of niet genoeg beltegoed hebben om onze klantenservice te bellen.

    Esmée Laclé
  • Geen knelpunt, maar wel gerelateerd aan dit onderwerp is de 19 december 2023 aan informateur Plasterk verzonden tussenconclusie van de Staatscommissie rechtsstaat. De tussenconclusie is hier te vinden.

    Michel Hupkens
  • Dank voor jullie reacties, zowel de knelpunten als de 'best practices'!

    In het nieuwe jaar zijn we gestart met de derde en laatste van het onderzoek van de staatscommissie. Deze fase draait om het vinden van verbeteringen voor de geconstateerde problemen in de rechtsstaat. Daarvoor gaan in februari en maart tientallen burgers uit het hele land in gesprek over hoe de rechtsstaat verbeterd kan worden (landelijk burgerpanel in Utrecht). Ook gaan we via rondetafelgesprekken met experts spreken over de effectiviteit en haalbaarheid van de mogelijke verbetervoorstellen.

    Hanneke Palm