Welke onderwerpen gaat de Nationale ombudsman komend jaar onderzoeken?
De Nationale ombudsman, Kinderombudsman en Veteranenombudsman presenteren hun Ombudsagenda 2021: van ...
Om mensen met beginnende schulden beter te helpen, moeten gemeenten investeren in persoonlijk contact. Dat is een van de belangrijkste aanbevelingen die de Nationale ombudsman onlangs deed in het onderzoek naar vroegsignalering van schulden.
Tegelijkertijd nemen veel mensen met een beginnende schuld geen hulp aan. Hoe overtuig en help je dan mensen die (nog) niet geholpen willen worden?
Marc Mulder werkt als ervaringsdeskundige bij Movisie. Vanuit zijn persoonlijke én professionele ervaring geeft hij hierover in dit artikel praktisch advies aan hulpverleners en gemeenten.
Reacties
Als je met beginnende schuld bij de gemeente aanklopt wordt je met een kluitje in het riet gestuurd. Je krijgt oude regelingen onder je neus geduwd. Die helemaal niet meer van toepassing zijn. Als je schulden / leningen hebt binnen het netwerk worden ze niet meegeteld. Volgens info van VNG zijn dit wel schulden die meegeteld moeten worden enz.enz. Het is niet de burger die niet wil, maar het zijn gemeenten of medewerkers die je afpoeieren.