Oproep: burgergerichte aanpak goede voorbeelden en knelpunten?

  • 18 jul
  • Basma Djemni-Smith
  • 1
  • 5
  • 435
Basma Djemni-Smith
De Raadbaak
  • Marjolein Kaptijn
  • Heleen Verheul
  • Andre van Mierlo

In september organiseren we een webinar Burgerperspectief, een praktische aanpak en spreken we je graag over deze gewenste burgergerichte aanpak. Welke knelpunten ervaar je hierin? Welke goede voorbeelden zijn er al?

Wij zijn voor het webinar op zoek naar:

  • inspirerende voorbeelden van gemeenten, intermediairs en/of samenwerkingsverbanden die deze burgergerichte aanpak al volop aan het doen zijn in hun dienstverlening naar de burger. Deze voorbeelden geven we graag het woord tijdens het webinar zodat we elkaar niet alleen kunnen informeren maar ook kunnen inspireren.
  • ook zijn we op zoek naar gemeenten, intermediairs en/of samenwerkingsverbanden die knelpunten ervaren en dit willen delen, zodat we van elkaar kunnen leren.

Reageer als jij een goed praktijkvoorbeeld hebt en wil meedoen aan het webinar of stuur me een chat!

Context

De overheid handelt nog te weinig vanuit de vraag: wat is een behoorlijke manier van doen? Terwijl het antwoord vaak eenvoudig is: persoonlijk contact en luisteren naar de behoeften van burgers en kinderen. Het is een plicht van de overheid om burgers zelf op te zoeken. Om te luisteren. En dan te doen wat nodig is.

Reinier van Zutphen: Het is nú nodig om te zorgen dat burgers en komende generaties burgers het vertrouwen in de overheid terug krijgen. Er zijn genoeg mogelijkheden. En we weten en zien dat praktische veranderingen helpen. In onze gesprekken met burgers, kinderen en veteranen hebben we keer op keer geleerd dat het begint met luisteren. Het kan wél.”

Het jaarverslag van 2023 is toegevoegd aan deze post.

titel toegevoegd door opties
Ombudsman_Jaarverslag_2023_0.pdf 18 jul Basma Djemni-Smith

Reacties

5 reacties, meest recent: 29 juli
  • Interessant. Wil graag samen met mijn collega deelnemen.

    Andre van Mierlo
  • Ha @andrevanmierlo tuurlijk welkom om online aan te sluiten! En ik weet dat jij ook wel een of meerdere goede voorbeelden hebt van burgergerichte aanpak? Zoals dat samenwerkingsproject in jouw regio ergens?

    Basma Djemni-Smith
  • Oorspronkelijk is er uit een burgerinitiatief (huis van de wijk) van bewoners in de Wijk Ruwaard in Oss de proeftuin ontstaan. Een samenwerking tussen allerlei partijen die met welzijn te maken hebben en de gemeente.

    Ze werken vanuit de samenwerkwijze met 3 hoofdvragen ik wil, ik en wat heb ik nodig.

    De start was mijnerzijds prima ook omdat het vanuit de burgers zelf kwam maar ik zie nu wel dat nu we wat langer er al mee bezig zijn (en er zelfs een 2e wijk in Oss bij gekomen is) de burger toch wat meer op afstand is gekomen en de partijen (15 totaal die samen een overeenkomst hebben gesloten om proberen te werken zonder vakjes/hordes dus ontschotting)meer het initiatief overnemen. Dat is denk ik gevaarlijk want het gaat juist om wat de burger/inwoner wil dat wordt bijna niet meer geëvalueerd/gevraagd. Maw het lijkt erop dat de partijen denken te weten wat er speelt inde wijk maar eigenlijk het niet weten. Zo moet alles volgens de samenwerkwijze aangepakt worden terwijl een inwoner bijvoorbeeld ook maar een vraag heeft en niet zit vte wachten op al die andere vragen op mogelijke andere leefgebieden.

    Kortom oorspronkelijk ideeën van ontschoten prima maar dan moet het ook goed geëvalueerd worden met deze inwoners en met in achtneming met de AVG

    Andre van Mierlo
  • @andrevanmierlo goede casus om mee te nemen en toe te lichten in september! Zijn er ook bewoners vanuit dat initiatief die je ook kan uitnodigen om deel te nemen aan dit webinar? Waardevol om die inzichten ook uit eerste hand te horen?

    Basma Djemni-Smith