urgentie voor slachtoffers van huiselijk geweld
Sins de Huisvestingswet 2015 hebben de slachtoffers van huiselijk geweld recht op urgentie voor huisve...
Dag allen,
In mijn functie van sociaal raadsvrouw ervaar ik regelmatig dat de overheid het als vanzelfsprekend ervaart dat mensen het systeem Nederland begrijpen, voornamelijk bij ex-vluchtelingen. Denk bijvoorbeeld aan het actief reageren op brieven, brieven begrijpen, begrijpen dat je binnen 3 jaar ingeburgerd en als dat 2 maanden later is dat je dan alles moet terugbetalen, of dat als je kind van 21 stopt met school, je dat door moet geven zodat de kostendelersnorm wordt toegepast. Hebben jullie initiatieven gezien die er op inspelen om het begrip van 'het systeem Nederland' te verbeteren?
Reacties
@mariannedkoning @merlene herkennen jullie deze knelpunten ook? Dit kwam naar boven in een aantal van de vragen van deelnemers tijdens het Webinar afgelopen maandag. Benieuwd of andere intermediairs hier ook tegenaanlopen in hun werk. En of sommigen van ons hier ook oplossingen hiervoor hebben. @andrevanmierlo heb jij inzichten vanuit jouw functie?
heel herkenbaar!
Ik heb geen oplossingen ervoor behalve soms beroep doen op redelijk en billijkheid wat soms ook geaccepteerd wordt.
Dit heeft ook te maken met de onbegrijpelijke taal die soms gebruikt wordt door de overheid en onpersoonlijkheid van instanties plus de digitalisering die als normaal wordt gezien maar dat niet is. Hierdoor komen burgers soms extra in de problemen. De Ombudsman heeft hierover trouwens al een keer een rapport geschreven (de begrijpelijke overheid uit mijn hoofd gezegd) maar ik zie weinig verbetering!
Verder valt me op dat sommige instanties zoals de belastingdienst en gemeentelijke belastingen en zorginstellingen hun beslissingen niet motiveren!!! Dit vind ik in strijd met het motivatiebeginsel van de AWb. Denk bijvoorbeeld aan toeslagen die je moet terugbetalen. Wel een brief maar geen uitleg!
Dag Tamara/allen,
Langzamerhand begin ik mijn weg te vinden in Raadbaak,
Met Andre en Debby ben ik helemaal mee eens. Geen oplossingen gezien behalve dat er op individueel nivea hiervoor meer aandacht is door ambtenaren. Dit is goed maar uiteindelijk zal het breder met oplossingen toegepast moeten worden. Door verschil in cultuur is het omschakelen ook niet 1.2.3.
@dvanschaik @merlene @andrevanmierlo dit gespreksdraadje is al van een tijd geleden maar het onderwerp blijft relevant. Ik leerde onlangs van @sjefkuijsters over "Huh wat bedoelt u" https://huhwatbedoeltu.nl/ .
Zij hebben de mooie ambitie om heel Nederland eenvoudig te maken. @dvanschaik zij hebben veel mooie en concrete voorbeelden! Als je meer wil weten kun je contact opnemen met @sjefkuijsters
Het systeem van Nederland begrijpen is inderdaad heel lastig voor nieuwkomers. Denk bijvoorbeeld aan het zorgstelsel, een systeem is dat zij niet kennen vanuit hun thuisland. Zij vragen zich bijvoorbeeld af waarom je een zorgverzekering moet hebben, ook al ben je niet ziek?
We proberen vrijwilligers die statushouders begeleiden te laten kijken met de blik van de nieuwkomer. Wil je meer weten over de training? Training: Statushouders en de zorgverzekering - Zorgverzekeringslijn
Ik ben zelf ook wel benieuwd of er andere organisaties zijn, die vrijwilligers trainen en hier aandacht aan besteden. Laat je het me dan even weten?