Crypto currency
Hallo allemaal Binnen mijn departement merken we in toenemende mate dat met name de jongere generaties...
Goede tips van Reinier van Zutphen tijdens de webinar 'Systemen doorbreken':
1. Van bezwaarschriften (fouten) kan je leren;
2. Niet spreken voor een ander;
3. Geef de kwetsbare burger/ondernemer een voice;
4. Maak begrijpelijke regels/wetten en
5. Voorkom een procedure bij een rechter (het eindstation).
Mijn tip: zet de aanbevelingen op een rij. En verder: de leden van de raadbaak kunnen ervaringen/wijsheid per punt/aanbeveling delen.
Reacties
Goed idee Christa!
Dag allen. Ik voeg hier graag een aantal punten aan toe die ik uit de gesprekken gister in de chat heb opgevangen. Vul mijn samenvatting gerust aan! Aanbevelingen, voorbeelden van best practices en oplossingen die werken in de praktijk zijn super fijn!
Hoe maken we procedures menselijker? In plaats van een abstract gesprek te hebben over ‘systemen’. Hierbij werden voorbeelden genoemd van mensen die jarenlang wachten op hulp of op een antwoord op hun klacht. Ook voorbeelden van te lang wachten op een hulpmiddel. Hoe zorgen we ervoor dat mensen eerder gehoord en geholpen worden.
Gebrek aan empathie voor elkaar. Het onvermogen om je in de situatie van een ander te verplaatsen werd ook aangekaart. Van beiden kanten, zowel de klachtenbehandelaar/ambtenaar als de burger. Hoe bouwen we vertrouwen op?
Het gebrek aan lerende organisaties is een probleem. Medewerkers of leidinggevenden die niet mee willen werken. Wat doe je als je als medewerker bij een uitvoerende instantie wel wat wilt doen maar je intern tegen regels en beleid aan loopt en er tegen jou wordt gezegd dat dit buiten jouw bevoegdheid ligt. Wat doe je als je stuit op een organisatie of instantie die niet wil innoveren. Niet willen innoveren omwille van verschillende redenen (“ik doe mijn werk al 25 jaar op deze manier”). Of wellicht niet willen innoveren omdat het kan betekenen dat de organisatie de huidige werkwijze moet aanpassen.
Niet willen/kunnen innoveren
Hoe kunnen we er voor zorgen dat innovaties waarvan bewezen is dat ze werken grootschalig geadopteerd kunnen worden door gemeenten om zo urgente problemen op te lossen?
De klachtbehandelaar als katalysator voor een lerende organisatie: Hoe kunnen we er voor zorgen dat het werk van een klachtbehandelaar wordt gezien als een toevoeging en niet als een noodzakelijk kwaad? Iemand in de rol van klachtbehandelaar is in de positie om het leren binnen een organisatie te stimuleren en de burger op deze manier beter van dienst te zijn/hopelijk problemen in de toekomst te voorkomen. Waar zit hier de leercyclus?