De grondwet is de belangrijkste wet van een land.
Weten mensen (burgers en overheid) nog wat de belangrijkste wet van een land is? Grondwet De grondwe...
Hallo mede professionals. Als ambassadeur van de Raadbaak en werknemer van PPMO/Frontlijn vroeg ik mij iets af.
Hoe gaan jullie om met het thuiswerken?
Ik zal mijn vraag even toelichten.
Dagelijks werk ik met bewoners die praktische en financiële ondersteuning nodig hebben. Hier komen een aantal fases bij kijken. Het onderzoeken van de hulpvragen. Het maken van een plan met bewoners. Het uitvoeren van de hulpvragen. Het reflecteren op hulpvragen. En het afronden van de ondersteuning.
Ik merk dat het uitvoeren van deze fases gedurende de corona crisis niet makkelijker wordt.
Ik zal hieronder een aantal voorbeelden noemen:
1. Doordat er minder/ geen fysiek contact is (hier bedoel ik huis of kantoorbezoeken mee) met bewoners is het lastiger om in hetzelfde tempo als voor de corona crisis de fases te doorlopen.
In het contact met bewoners is het erg van belang om elkaar fysiek te kunnen zien. Om bewoners zo goed mogelijk te helpen is het van belang dat signalen gesignaleerd worden en vervolgens opgepakt worden. Denk hierbij aan non-verbaal contact, uitstraling van de bewoner en de staat van het huis (indien er een huisbezoek is).
2. Doordat er vooral thuis gewerkt wordt is contact met collega’s (wat zo belangrijk is bij het werken met mensen) niet vanzelfsprekend.
Om bewoners zo goed mogelijk te helpen is het van belang om veel collegiaal contact te hebben. Collegiaal contact op kantoor is nu minder. Denk hierbij aan het bespreken van onduidelijkheden binnen de hulpvragen van bewoners. Maar ook het uitwisselen van tips om de hulp te verbeteren voor bewoners.
Zelf probeer ik hiermee om te gaan door bewoners meer vragen te stellen om de situatie toch duidelijk te maken. En probeer ik het contact met collega’s te behouden door wekelijkse belafspraken in te plannen.
Maar ik vroeg mij af:
Hoe gaan jullie om met het thuiswerken?
Ik hoor graag van jullie.
Gr, Tina Akkerhuis
Hier nog wat handige links met tips voor het thuiswerken:
Thuiswerken door het coronavirus (arbounie.nl)
Thuiswerken? Zo houd je als thuiswerker goed contact met je team (ikwilmobielwerken.nl)
Ambulant thuiswerken - De Tussenvoorziening
Reacties
Beste Tina,
In de complexe ambulante jeugdzorg werken wij (Stichting FunctioneringsProfiel) al meer dan 5 jaar op een innovatieve methodische wijze samen met cliënten met een integrale maatwerk aanpak. Een slimme interactieve online vragenlijst helpt zowel de client, zijn/haar omgeving als ook de zorgverlener naar een gezamenlijk doel met een flexibele maatwerk aanpak. Omdat we vooral online werken kunnen we erg ver gaan in deze lock down situatie. Ook zaken als intervisie, betrekken deskundigen/specialisten, op en afschaal mogelijkheden verlopen door online afstemmen. Bovendien heeft het continu leren en verbeteren hoge prioriteit. En daar waar het elkaar echt ontmoeten ook meerwaarde heeft doen we dat ook. Voor alle betrokkenen blijken de voordelen in tijd (buiten kantoortijden) en kosten (reis en verblijfkosten) maar vooral ook in de innovatieve aanpak meerwaarde te hebben. Kortom er is geen echt verschil merkbaar tussen wel of geen lock down waarmee we m.i. impliciet aantonen dat deze werkwijze de kortste weg naar zelfstandig verder gaan van de cliënt zonder jeugdzorg is.
Thuiswerken blijft echt lastig als je niet regelmatig online contact met je collega's/ leidinggevenden structureert en daar waar mogelijk samen wandelen e.d. niet oppakt.
Succes, groet Kees Romeijnders
Goede vraag en herkenbare uitdaging!
In mijn functie als onderzoeker verliep het contact met burgers, overheden en intermediairs ook pré Corona met name telefonisch. Daar is dus niet heel veel in veranderd. In uitzonderlijke gevallen, waarin persoonlijk contact m.i. echt meerwaarde heeft, kijk ik of er op dat moment binnen de maatregelen toch mogelijkheid is om elkaar in persoon te zien. Maar kan me voorstellen dat dat een stuk lastiger is als je de situatie van een bewoner over langere tijd wilt volgen.
Wat betreft contact met collega's probeer ik inderdaad ook te bellen, en daarbij ook juist contact te houden met de collega's met wie je minder samenwerkt. Omdat juist daar informatie tussen wal en schip komt te vallen. Dat doe ik door te bellen, maar ook door af te spreken voor een koffiedate of wandeling. En af en toe nodig ik een collega uit om een dag bij mij thuis te komen werken, of ga ik zelf een dag bij een collega werken. Die verandering van omgeving doet ook altijd goed!
Hallo mede professionals,
Wat goed om te horen dat er juist in corona tijd meer mogelijk is op het gebied van maatwerk voor de client! Ik moet zeggen dat ik dit erg inspirerend vind en eigenlijk ook herkenbaar. Videobellen is nu het nieuwe huisbezoek, ;).
Nu ik dit zo lees is het voor cliënten misschien ook juist een kans om zelf actief na te denken hoe zij de hulp willen organiseren.
Bedankt voor de mooie woorden en ga vooral zo door!
Met vriendelijke groet,
Tina