De kwetsbare burger/ondernemer centraal
Goede tips van Reinier van Zutphen tijdens de webinar 'Systemen doorbreken': 1. Van bezwaarschriften (...
De epipen, een goed redmiddel bij ernstige allergieën! In plaats van de epipen is er besloten om de Jext voor te schrijven, zelfde middel, zelfde prijs ook (scheelt 1 cent, jext is duurder)
Een verschil is: de houdbaarheidsdatum, de epipen anderhalf jaar en de Jext 9 maanden. Voor een jext betaal je elk jaar eigen risico, en je moet er twee dus 100 euro, voor de Epipen om het jaar 100 euro.
De pennen worden daarbij (gelukkig) vaak weggegooid, dus ook meer verspilling en grotere afvalbult. Zonder adrenaline pen is er echter een kans dat de ambulance een rit moet doen en er bezoek volgt op de spoedeisende hulp, daarbij valt de 100 euro compleet bij in het niet.
Apotheek geeft zorgverzekeraar schuld, zorgverzekeraar wijst naar de apotheek.
Wie is er nou verantwoordelijk voor welk merk medicatie we krijgen via de apotheek, en is er iemand die een weg weet voor de verzekerde om toch de epipen verzekerd te krijgen.
De vraag waarom men overstapt naar in dit geval een jext is helemaal een raadsel : duurder, korter houdbaar.
Reacties
Aangepast op 3 januari 2022
Hai Johanna,
Soms beslist verzekeraar, soms apotheker
Dit onderwerp is niet mijn specialisme, maar ik keek even met je mee. Uit de informatie die ik vond (via de pagina www.medicijnkosten.nl, van het Zorginstituut Nederland, die weer doorlinkte naar de website van de apothekersorganisatie KNMP) maak ik op dat het inderdaad zo is dat het soms de zorgverzekeraar is die beslist welk medicijn iemand krijgt en soms de apotheker. Dit kan dus per situatie verschillen. Daarbij spelen overigens niet alleen zaken als kosten een rol, maar bijvoorbeeld ook of de leverancier de hele markt kan voorzien. Zie voor meer info deze pagina: https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid.
Hoe verder?
Denk dat als je meer zou willen weten over de vergoeding van dit specifieke geneesmiddel je dus eerst helder moet krijgen wie in dit geval bepaalt heeft welk geneesmiddel vergoed wordt. Lastige is dus dat een van beiden je op dit moment ten onrechte naar de ander verwijst...
Ik kan uit je berichtje overigens niet helemaal opmaken wat jouw rol in dit verhaal is. Sta je een van deze partijen bij? Mocht het om je eigen persoonlijke situatie gaan dan kan je ook altijd even bellen met het 0800-nummer van de Nationale ombudsman (0800 33 555 55), dan denken mijn collega's graag met je mee!
Hartelijke groet, Natalia
Hoi Natalia,
Dank voor je reactie, ik heb inmiddels een klacht ingediend bij de zorgverzekeraar. Het gaat om een persoonlijke situatie. En ik ben beheerder van de lotgenotensite waar nog 631 mensen lid zijn die mij nu volgen in dit proces en ook te maken hebben met deze vreemde actie (en de epipen/jext) .
Daarbij loop ik in mijn werk ook tegen vreemde medicatie wissel moves aan, en dan bij cliënten die vaak zelf niet de kracht hebben om er iets mee te doen
De zorgverzekeraar neemt max 6 weken om hierover na te denken, heroverwegen noemen ze het in de brief. Ik wacht even af. Mocht ik alsnog vastlopen bel ik zeker eventjes!
groetjes en gelukkig nieuwjaar!
Johanna
Update:
Zorgverzekeraar legt de schuld weer terug bij de apotheek, vervolgens een officiële klacht bij de apotheek neergelegd en zij zien gelukkig ook het probleem, hadden zelf het verschil mbt houdbaarheid niet opgemerkt. Ze hebben een goede oplossing bedacht om mij tegemoet te komen financieel bekeken en gaan mij de volgende week de Epipen weer leveren .
Goed om te horen dat het zo toch nog is opgelost! Nu hopen dat de apotheek ervan leert en een volgende keer bij zo'n beslissing nog eens extra op de houdbaarheid let.