Door de bril van de beklaagde
Voor het Tijdschrift voor Klachtrecht schreef ik een artikel over de positie van de beklaagde. In het ...
Vandaag komt ons rapport Verkleurde beelden, hoe moet de overheid omgaan met klachten over etnisch profileren?' uit.
De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, zegt hierover: "Heel weinig mensen die zich etnisch geprofileerd voelen dienen daadwerkelijk een klacht in. Omdat zij denken dat het geen zin heeft om te klagen. Dat neem ik heel serieus. Ik zie dat er onvoldoende vertrouwen is in de overheid. Dat moet anders. Burgers met klachten moeten serieus worden genomen. Want anders sluit je mensen uit, blijven burgers zich niet gehoord voelen én leert de overheid nooit wat er nodig is om etnisch profileren te voorkomen."
Ons rapport schetst een kader voor hoe je met klachten over etnisch profileren moet omgaan. Daarmee is dit rapport een startpunt en geen eindpunt. De overheid – dus ook wij als ombudsman zelf – moet hier nu in de praktijk mee aan de slag. Daarom roepen we burgers met ervaringen van etnisch profileren ook op om te klagen én te weten wat ze van de klachtbehandeling mogen verwachten.
Herken jij het beeld wat Reinier schetst? En heb jij wel eens een burger bijgestaan die een klacht had over etnisch profileren? Hoe was dat?
De ombudsman heeft onderzoek gedaan naar professionele klachtbehandeling bij etnisch profileren. ...