Toeslagen affaire 2.0
Samenvatting: De overheid verlangt dat financiële instellingen, met aandacht voor klantbeleving, de burger aan de hand nemen bij financiële keuzes. Anderzijds is de sector poortwachter voor integriteit van het financiële stelsel. Door toenemende druk van sancties ligt het accent dan ook op big data en afvinken van lijstjes. Dit leidt tot marktvolatiliteit, profilering, privacy schendingen, sociaal economische ongelijkheid, discriminatie en onterechte uitsluiting. aangezien zorgverzekeraars na de belastingdienst de grootste schuldeiser is zullen veel mensen te maken krijgen met de gevolgen van het vinkje fraudeur Arm, alleenstaande moeder, buitenlandse achternaam , postcode, beroep, landurig of hoog eigen risico bij de verzekering. Dan staat er een vinkjes fraudeur achter iemands naam. Vooruitlopend op de wetenschappelijke publicaties schreef ik een column hierover.
Reacties
Hebben ze wel al gereageerd op de uitnodiging voor het verhoor? Wellicht denken ze dat dat meteen de klachtbehandeling betreft?
Ik zou telefonisch nog even proberen contact op te nemen, als dat niet lukt klacht beëindigen 4 weken na de behandeltermijn met de notitie dat de klager geen reactie meer heeft gegeven.
Ja, de klager heeft aangegeven dat ze zelf met een datum voorstel komen. En die is uitgebleven.
En daarna een reminder door het secretariaat verzonden. Dankjewel!
Het is belangrijk om even te polsen of de gemachtigde nog steeds optreed voor deze mensen. Bij ons kantoor is het mogelijk om enkel te machtigen voor 1 schrijven, daarna zijn wij weer "van de zaak af"
In de machtiging stond omschreven dat hij gemachtigd is voor alle benodigde procedures. Bedankt voor het meedenken!
Hoi Jocé,
ik zou hem een brief sturen, waarin wordt aangegeven dat wanneer hij een gesprek wil over de bejegening hij hier een afspraak over kan maken en wanneer hij het niet eens is met het besluit hij andere stappen kan ondernemen (moet hij dan niet naar de rechtbank??) Ik zou de klacht dan sluiten en afwachten of hij nog reageert. Waarschijnlijk wil hij een gesprek over de inhoud...
groet Susanne
Dankjewel Susanne! Ik heb hem een eerste brief gestuurd waarin ik aangeef dat de klachtenprocedure gaat over de bejegening, en dat daar een gesprek over kan plaatsvinden. Deze brief is ook nog per mail verstuurd waarin werd aangegeven dat hij een afspraak kon inplannen bij de secretaresse. Daarop heeft hij aangegeven dat hij een datum doorgeeft. Daarna nog een reminder van de secretaresse.
In de brief is vermeld dat tav het besluit er een verhoor volgt en een proces verbaal. Dat dit een andere procedure is (inderdaad via strafrecht). Het is een goed idee om nu nog een keer een brief te sturen waarin we aangeven dat hij nog geen datum heeft doorgegeven, we hem op een bepaalde dag uitnodigen en wanneer hij niet reageert we de klacht sluiten.
dat zou ik ook zo hebben gedaan! Succes!