Stel je vraag over het doorbreken van systemen aan Reinier en Houda
Op 24 november is het webinar met Reinier van Zutphen en Houda Loukili over het doorbreken van systeme...
We willen nog een webinar organiseren, waar ook de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen bij aanwezig is. Graag jullie input: waar zou je het over willen hebben?
Bij de afgelopen bijeenkomst live op kantoor bleek er veel animo te zijn om specifieke casustiek te bespreken. Geldt dit nog steeds? Laat een reactie hier achter!
Reacties
Wellicht ook nog wat handvaten voor veelklagers (ik heb de informatie wel gevonden op de website, maar in de praktijk nog wel lastig).
Inderdaad wat tips inzake notoire klagers zouden welkom zijn. Als wij een klager begrenzen en deze gaat naar de ombudsman en er wordt een onderzoek gestart legt het veel druk op de beklaagde medewerkers omdat alles weer opgerakeld moet worden. Hoe gaan we daarmee om?
Ja, ik sluit me aan bij de reacties van Jocé en Conny.
@nataliamolina @mohamad ter info
Wij lopen op dit moment aan tegen heel veel onzichtbare schulden, mensen die echt de eigen bijdrage voor sociale advocatuur niet kunnen betalen, mooie woning -> lege koelkast, banen markt waar vaste contracten nauwelijks nog worden geboden, veel uitzendbureaus (ook in de zorg) die de prijs van personeel opjagen waardoor bedrijven omvallen en de "dure" zzp-er alsnog werkloos wordt.
Daarnaast zet ons kantoor zich al jaar en dag in voor een ieder die zich ongehoord voelt bij het UWV. We kunnen natuurlijk nogmaals praten over handvaten voor veelklagers, maar de onderliggende problematiek is veel interessanter: waarom wordt iets niet opgelost, waarom voelt iemand zich niet gehoord, en is dat wel eerlijk?
Ik plaatste een casus op LinkedIn, anoniem. Een UWV arts vergeleek meerdere TIA's met een burn out, borstkanker in de wachttijd als benaderingshandeling en komende vrijdag hebben wij een hoorzitting voor een man ZONDER benen die aldus de arts 20 kniebuigingen per minuut kan maken.
Het UWV heeft meermaals aangeboden telefonisch contact met mij op te nemen, dit loopt steevast uit op het verzoek mijn berichten te verwijderen, maar zelden op een constructief gesprek.
Legt de ombudsman mij uit waarom ik op dit moment in 20 zaken 18x uitstel van het UWV heb liggen? 4x een schadevergoeding voor een te late of helemaal geen beslissing, maar deze mensen wel als "veelklagers" worden behandeld als ze bellen?
@astridrensen ik zet dit in ieder geval op de signalenlijst, zowel hier als intern!
Ik denk dat we hier wel duidelijk onderscheid moeten maken tussen mensen die echt niet gehoord worden en mensen die ongegrond veel klagen.
@cornelie jij had ook een goed idee tijdens onze offline bojeenkomst afgelopen jaar?
Is er misschien al iets meer bekend of en wat er verandert aan de behoorlijkheidsnormen van de Nationale Ombudsman?
@nataliamolina weet jij iets over de behoorlijkheidsnormen voor @conny?
@communitymanager misschien een onderwerp voor een offline bijeenkomst.
@communitymanager en @cvsvlaardingen ik ben zelf niet nauw betrokken bij de herijking van de behoorlijkheidsnormen, maar ik weet wel dat het project nog loopt.
Op hoofdlijnen zullen de normen gelijk blijven. Uit onderzoek door de Rijksuniversiteit Groningen blijkt namelijk dat de huidige normen goed werkbaar zijn. Er zal wel een nieuwe versie van de Behoorlijkheidswijzer uitkomen. Daarin kan je in ieder geval een concretere en meer B1 formulering van de normen verwachten. Op wat voor termijn dit is, durf ik zo niet te zeggen.
@inekedebeer heb jij hier nog aanvullingen op en kan jij iets zeggen over de tijdlijn?
@jannekevanveen is projectleider en kan daar meer over vertellen.
@jannekevanveen kun jij mij ons daar iets meer over vertellen? We hebben bij onze gemeente een werkgroep over de behoorlijkheidsnormen. En dan gaat het bij ons voornamelijk wat we van de normen verwachten en welke klachten daar betrekking op hebben. Daar wordt nu verschillend mee omgegaan en dat maakt vergelijken iets lastiger.
We zijn op dit moment bezig de normen te actualiseren. Inhoudelijk verandert er niet zoveel aan, wel wordt de indeling in kernwaarden wat anders. Ook komt er bij elke norm een toelichting die de norm. Daarnaast wordt gekeken hoe we de geactualiseerde behoorlijkheidswijzer het best kunnen aanbieden. Dat wordt waarschijnlijk in een online tool waarbij je per norm kunt doorklikken naar de toelichting en naar voorbeelden uit de dagelijkse praktijk van de ombudsman. Zo'n tool kan daarnaast nog veel meer bieden, maar wij moeten nog kijken hoe ver we daarin willen gaan.
Ik verwacht dat de teksten van de geactualiseerde wijzer voor de zomer nog af komen, maar de tool gaat wat langer duren.
@conny: kun je hiermee verder? Mocht je nog meer toelichting willen, laat het dan even weten. Dan is telefonisch contact wellicht handiger.
@jannekevanveen - dank je wel voor je uitleg. Ik koppel dit alvast terug aan onze werkgroep.