Complex klaaggedrag: ervaringen en tips van de Nationale ombudsman
In dit interview praat Ruud Miedema over 'gedrag van mensen met klachten die door velen worden gezien ...
Organisaties, bedrijven en overheden verwerken persoonsgegevens. Dat gaat niet altijd goed. In dit artikel lees je meer informatie over risico's, privacy en de Autoriteit Persoonsgegevens. En over de rol van de Nationale ombudsman als er problemen ontstaan.
Wat zijn persoonsgegevens? Waarom is het belangrijk om privacy te beschermen? Wat doet de Autorit...
Reacties
Is er ooit een onderzoek geweest naar de verwerking van gegevens klanten in een sociaal team/wijkteam?
Een klant weet vaak niet dat zijn/haar gegevens worden besproken met meerder disciplines tijdens overleggen (hij/zij tekent wel voor bespreking maar staat niet specifiek bij welke organisaties/disciplines). zo zitten er vaak ook ambtenaren in een overleg van een wijkteam/sociaal team en die hebben toch andere pet op en plicht dan een maatschappelijk werker, sociaal raadsman etc..
Ook zie je dit probleem vaak bij de toegang (waar de klant als eerste binnenkomt).
Aangepast op 24 augustus 2021
@andrevanmierlo ik ga dit navragen bij de onderzoeker die zich richt op data en algoritmen.
Aangepast op 24 augustus 2021
@danny is onderzoeker op gebied van Data & Algoritmen en komt deze week bij je terug met een antwoord!
Ik tag hier ter info andere sociaal raadslieden op de Raadbaak zodat jullie dit kunnen volgen. Wellicht is Andre's vraag herkenbaar en ook relevant voor jullie. @dvanschaik @griandehaan @geraldien @stephaniehoyer @mbockting
@andrevanmierlo
Bedankt voor je vraag. De ombudsman heeft in 2018 een rapport uitgebracht over gegevensverwerking in ketenoverleggen (zoals wijkteams). De ombudsman heeft in het rapport uitgangspunten geformuleerd voor instanties om burgers optimaal te kunnen helpen in ketenoverleggen maar daarbij wel hun recht op privacy te respecteren. Een link naar ons nieuwsbericht uit 2018 en het rapport tref je hierbij aan: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/onderzoeken/2018085-van-wie-is-die-privacy-eigenlijk-uitgangspunten-voor-samenwerkende
Hoi Danny,
Dank voor je informatie. Dit rapport is bekend bij me maar de ervaring leert dat tenminste in de regio waar ik werk het nog niet zo nauw wordt genomen met de privacy,
Beste André,
Jij (of de burger die je helpt) zou er voor kunnen kiezen om een klacht over het schenden van privacy in te dienen bij de (overheids)instantie die het ketenoverleg organiseert. Als je niet tevreden bent over de reactie op de klacht dan zou je deze aan de ombudsman kunnen voorleggen. Wellicht dat wij een rol kunnen spelen. Of je zou de klachtafhandeling kunnen voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.
Hoi,
Prima dank je voor de reactie. We hebben dit natuurlijk al aangekaart binnen onze eigen organisatie. Ik zal je reactie doorgeven aan mijn collega's. Probleem is alleen dat het nogal gevoelig ligt binnen onze organisatie (angst voor terugkoppeling door leidinggevende ) Vragen ons af of we de enige zijn die hier tegen aanlopen of dat er meer instanties /wijkteams etc. hier tegen aanlopen binnen Nederland.
Groetjes,
Andre
@annemarchien jij werkt als Juridisch adviseur in een sociaal wijkteam in Groningen, is dit herkenbaar voor jou? @griandehaan @geraldien @stephaniehoyer @dvanschaik of voor jullie als sociaal raadsvrouwen?
Ha @andrevanmierlo,
Ik realiseer me dat het niet echt een antwoord is op je vraag, maar wist je dat je bij de Autoriteit Persoonsgegevens ook een (anonieme) tip kan neerleggen? Anders dan bij een privacyklacht vindt er dan geen onderzoek plaats naar het individuele geval en ontvang je ook geen terugkoppeling. Dit soort tips zijn echter wel waardevolle signalen voor de Autoriteit Persoonsgegevens. Je leest er hier meer over.
Hartelijke groet! Natalia