Toeslagen affaire 2.0
Samenvatting: De overheid verlangt dat financiƫle instellingen, met aandacht voor klantbeleving, de burger aan de hand nemen bij financiƫle keuzes. Anderzijds is de sector poortwachter voor integriteit van het financiƫle stelsel. Door toenemende druk van sancties ligt het accent dan ook op big data en afvinken van lijstjes. Dit leidt tot marktvolatiliteit, profilering, privacy schendingen, sociaal economische ongelijkheid, discriminatie en onterechte uitsluiting. aangezien zorgverzekeraars na de belastingdienst de grootste schuldeiser is zullen veel mensen te maken krijgen met de gevolgen van het vinkje fraudeur Arm, alleenstaande moeder, buitenlandse achternaam , postcode, beroep, landurig of hoog eigen risico bij de verzekering. Dan staat er een vinkjes fraudeur achter iemands naam. Vooruitlopend op de wetenschappelijke publicaties schreef ik een column hierover.
Reacties
Hoi Tina, de gemeente Rotterdam stuurt zijn inwoners beeldbrieven las ik online. Hebben de bewoners die jij helpt deze ook al ontvangen en zo ja wat vinden zij van deze manier om hen te informeren over wat er speelt in de gemeente?
Hoi Lara,
Wat een leuke vraag. Ik ga het eens na bij een aantal bewoners die ik spreek. Ik kom bij je terug.
Met vriendelijke groet,
Tina Akkerhuis
Hoi Lara ik heb het even intern nagevraagd. Frontlijn heeft bij de pilot bijgedragen aan het opstellen van de beeldbrieven. In deze fasen zijn de beeldbrieven bij bewoners ook getest. Bewoners gaven destijds aan dat zij de brieven makkelijker te begrijpen vonden. Heden worden inderdaad ook de brieven verstuurd naar de bewoners die wij begeleiden. De ervaringen zijn tot nu toe positief. Zij ontvangen dan bijvoorbeeld de brief over afvalstofheffing en geven aan dat zij door middel van de plaatjes en de duidelijke taal de brieven voor zover zij kunnen begrijpen.
Ik ben zelf ook nog even op onderzoek uit gegaan en kwam deze site met link naar bestand tegen, misschien interessant om door te lezen: Gemeente Rotterdam: beeldbrieven | Lezen en Schrijven
Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt, anders hoor ik het graag!
Hoi Tina,
Dankjewel voor je reactie! Fijn om te lezen dat de beeldbrieven zo positief ervaren worden. Ik ga er zeker meer over lezen š
Hoi Tina,
Ik ben vandaag lid geworden op dit platform en weet nog niet wat ik hier nu wel/niet kan vragen. Maar ik begin maar gewoon ;) Ik ben opzoek naar een antwoord op de vraag of een gemeente terecht een verzoek voor schuldhulpverlening met onderstaande reden afwijst. (er zijn huwelijkse voorwaarden) Kun jij hierop antwoord geven of misschien op weg helpen naar iemand anders? Alvast bedankt voor je reactie.
Hi @carlawools Welkom op de Raadbaak en leuk dat je meteen een vraag stelt!
Misschien dat @tea26hoevenberg van de Gemeente Meppel hier ook antwoord op kan geven?
Hoop het ook, dat zou dan gelijk een goede ervaring zijn met dit platform ;)
Of misschien weet @bakooy of @rm iets over het afwijzen van een verzoek voor schuldhulpverlening met bovenstaande reden.
Dank voor de vermelding, Kirsten.
Ik denk nu wel even als jurist. Maar dit lijkt mij een afwijzing op een aanvraag. Dus besluit dus bezwaar mogelijk.
Ik ken het lokale beleid niet maar als er in de verordening/beleidsregels een dergelijke voorwaarde (hypotheek huis) is opgenomen dan kan de afwijzing in principe. Is hier wel de NVVK lat langs gelegd? als dit de invulling is van een 'onregelbare schuld' dan kom je al wel dichter in de buurt van een stevigere afwijzing. Maakt dat je alsnog een besluit/beschikking maakt want je wijst de aanvraag af.
'Eenmalig advies' klinkt vaag/makkelijk en neigt er naar om de burger met een kluitje in het riet te sturen. Lijkt mij niet de bedoeling.
dankjewel Rutger voor het meedenken, ik ga het in ieder geval ook nakijken bij de verordening . Mocht er nog iemand anders zijn die dit aan de hand heeft gehad... ik hoor het graag.
Aangepast op 4 november 2022
Geen NVVK lat iig, sterker nog: binnenkort weer een webinar over huwelijksvermogensrecht...en ook een huis / hypotheek is geen reden voor afwijzing schuldhulp. De NVVK werkt intensief samen met diverse hypotheekverstrekkers Ć©n NHG om schuldregelen voor hulpvragers te versoepelen, waar mogelijk met behoud woning (indien gewenst).
Indien het een NVVK-lid betreft: In de NVVK-'belofte' staat 'geen klanten buiten de boot' met daaronder o.a. "Dit betekent voor mij als klant dat:
Het kan zijn dat door de situatie een stabilisatie (4 - 8 mnd) & schuldregeling (120dng) niet haalbaar wordt geacht binnen de daarvoor te hanteren (globale!) tijdslijnen, maar gezien bovenstaande zou dat (bij een NVVK lid) niet tot enkel een afwijzing mogen leiden....
Groet, Ellen Hennekens (NVVK)
Hoi Ellen,
Bedankt voor jouw reactie en zul je altijd zien... mijn klant is verhuisd. Maar hopelijk gaat het in haar nieuwe woonplaats sneller. Ik geef jouw advies nog wel aan haar door.
Is dat webinar ook door mij te volgen? Ben zelfstandig budgetcoach en val niet onder een gemeente. alvast bedankt voor je reactie en hartelijke groet, Carla
Hallo Carla,
blijkbaar is het webinar inmiddels van de agenda gehaald, maar er is wel een recente publicatie geweest: https://www.nvvk.nl/page/1439/2022/06/27/Getrouwd-na-01-01-2018-en-in-schulden-Zo-geef-je-de-goede-hulp
Als het goed is ook toegankelijk voor niet-leden. Laat het weten als dat niet zo is!
Groet, Ellen
Hoi Ellen,
Wat super dat je zo meedenkt! in het artikel wordt verwezen naar een handleiding. Daar moet je inderdaad lid voor zijn om dit te kunnen downloaden. Als je mij verder kunt helpen is dat heel erg fijn.
groet, Carla
" Om het nieuwe Huwelijksvermogensrecht goed toe te passen, publiceerde de NVVK de handleiding āSchuldregeling en huwelijksvermogensrechtā. Leden kunnen hem downloaden in ons Kenniscentrum."