signalen over bewindvoerders
In de gemeente waar ik oa voor werk (maashorst) is een bewindvoerder uit zijn ambt gezet via een recht...
Bij de voedselbank in Amersfoort zie ik mensen om hulpvragen die een laag inkomen hebben, geen schulden maar overwaarde in een eigen woning en daarom geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen krijgen. Ik denk zelf: "van stenen kun je niet eten" maar wie weet een oplossing? Voedselbank is er toch voor noodhulp en niet voor structurele zorgen?
Reacties
@andrevanmierlo enig idee?
Hoi
Ik weet niet of de voedselbank in Amersfoort is aangesloten bij landelijke organisatie.
Ze nemen als uitgangspunt gegevens nibud bij de berekening
Bij het het vaststellen van de toekenningscriteria is uitgegaan van de door het Nibud berekende bedragen voor het basis behoeftepakket. Dat wil zeggen de minimale uitgaven van een zelfstandig huishouden op bijstandsniveau aan onvermijdbare basale zaken zoals voedsel, kleding en wonen. Ook de uitgaven aan enkele andere moeilijk te vermijden kostenposten (bijv. enkele verzekeringen, niet-vergoede ziektekosten en persoonlijke verzorging) zijn meegeteld. Uitgangspunt is, dat per huishouden slechts 1 pakket wordt verstrekt. Het normbedrag voor toelating conform criteria en de grootte van het voedselpakket worden met name bepaald door het aantal inwonende gezinsleden.
Huis kan je niet verkopen dus blijf het raar vinden dat dit zo wordt gezien. Zou met de voedselbank toch gaan overleggen en kijken naar het echte besteedbaar inkomen.
Beste @andrevanmierlo,
Voedselbank Amersfoort is lid van de vereniging Voedselbanken Nederland. Zelf zit ik al enkele jaren in de toekenningscriteria werkgroep van die Vereniging. Ik ken de werkwijze van voedselbanken heel goed. De casus die ik aan de Raadbaak heb voorgelegd help ik al met een pakket van de voedselbank maar volgens mij moet Voedselbank noodhulp zijn en geen onderdeel van het systeem worden. Ik denk dat de overheid casuïstiek voor gedragen moet krijgen, zie ook Kim Putters, waarin zaken rond uitvoering scheef gaan. De Gemeente Amersfoort staat vaak open voor casuïstiek en past regelmatig beleid aan. Maat- werkvangnet is daar heel vaak mogelijk maar ik ben op zoek naar mogelijkheden in wetgeving of anderszins waarmee dit soort casussen landelijk anders kunnen worden opgelost binnen het overheidssysteem en niet met een pakket van de Voedselbank. Ben heel benieuwd naar reacties. Met vriendelijke groet Mr. Cieka Galenkamp- Bolt
Beste Cieka,
Mee eens maar dat is helaas de politiek die er open voor moet staan. Geldt helaas voor heel veel andere zaken. Ze zouden voordat ze regels maken meer eerst moeten praten met mensen uit de praktijk wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Tevens moet er altijd een hardheidsclausule mogelijkheid zijn voor schrijnende gevallen.
mvg
Andre
Aangepast op 17 februari 2022
Zijn er beleidsmakers hier op de Raadbaak die hier ervaring mee hebben en mee kunnen praten over mogelijke oplossingen in wetgeving? Of intermediairs die dit herkennen en mee willen praten. @joris ervaring hiermee vanuit Limor? @doorleofferhaus @mirjamhijman @tacorporaal jij werkt als beleidsmedewerker, hoe kijk jij hiernaar?
Beste Andre,
In deze casus lijkt meer te spelen. Het gezin komt kennelijk niet rond. De belastingaanslag zal niet dé reden zijn voor een voedselbank aanvraag. Duidelijk moet worden waar de oorzaak van het niet rond kunnen komen. Is er een structureel te kort of tijdelijk?
Ik ben het eens met het feit dat de gemeente/ waterschap v.w.b. het kwijtscheldingsbeleid een wat soepeler beleid mag maken v.w.b. mensen die tijdelijk niet rond kunnen komen, ook al hebben ze een eigen huis.
Mvg
Debby
@dvanschaik, Tuurlijk is het zo dat niet alleen de kosten voor gemeentelijke belastingen maken dat dit gezin niet rond komt en naar de voedselbank komt. Als er sprake is van een laag inkomen en hoge vaste lasten, zoals huur-energie- ziektekostenverzekeringen- telefoon, dan is er steeds vaker een tekort op het huishoudbudget te zien. het NIBUD heeft dit onderzocht middels een Minima Effect Rapportage. Zij gaan uit van gemiddelde huishoudens en zelfs dan is er al sprake van tekorten. Als een huishouden ook nog afwijkt van gemiddelden, bv hoge huur- slecht geïsoleerde woning etc. dan komt men helemaal tekort.
Incidentele tekorten pakken wij wel op door of te verwijzen naar bijzondere bijstand of naar maatwerk-vangnetregeling of naar fondsen of naar kerken te gaan voor onze klant. Het is erg welkom als gemeente/ waterschappen mee zouden doen in armoede bestrijding door soepeler om te gaan met kwijtscheldingsbeleid