Hoe om te gaan met klachten over zaken gebeurd in de privésfeer?

  • nov 2023
  • Saske van den Broek
  • 5
  • 586
Saske van den Broek
De Raadbaak
  • Ingrid te Poel
  • Astrid Rijff
  • Conny
  • Basma Djemni-Smith

Dag allemaal,

Ik heb een vraag hoe jullie omgaan met klachten die gaan over situaties die hebben plaatsgevonden in de privésfeer? Een voorbeeld: een burger klaagt over een gemeentemedewerker dat die hem onheus bejegend heeft tijdens een wandeling in het bos. De gemeentemedewerker had op dat moment verlof en zij kwamen elkaar toevallig tegen.

Even los gezien van het feit dat je er niet bij bent geweest en dus niet weet wat beide partijen in een dergelijk geval tegen elkaar gezegd hebben: hoe ga je om met klachten waarbij de ambtenaar iets wel/niet gedaan zou hebben buiten werktijd om? Neem je deze in behandeling omdat een ambtenaar ook buiten werktijd om zich behoorlijk moet gedragen jegens burgers van de gemeente waar hij werkzaam is? Onthoud je je van een oordeel omdat dit is gebeurd in de privésfeer? Hoe denken jullie hierover? Ik ben benieuwd!

Reacties

5 reacties, meest recent: 10 november 2023
  • Boeiende vraag! Ik heb daar nog niet eerder mee te maken gehad. Alle klachten zijn tot nu toe bij mijn organisatieonderdeel altijd werk gerelateerd (tijdens het werk). @mariekefransen - heb jij andere ervaringen?

    Conny
  • Hoor en wederhoor,

    Vraag de ambtenaar en de partij naar het voorval, ging het om een loslopende hond van een van beiden: dan is het privé en moet je beide partijen aangeven het buiten werktijd op te lossen.
    Gaat het om een bejegening om een voorval of persoon die weldegelijk plaats vind onder werktijd (voorbeeld uit de praktijk, CJG medewerker word uitgescholden vanwege haar verslag in een rapport van de raad voor de kinderbescherming terwijl ze in de supermarkt staat en roept terug: ik hoop dat ze je kind weghalen) Dan moet je als werkgever / klachtbehandelaar inspringen en onderzoeken of er een sanctie, berisping of gesprek plaats moet vinden tussen partijen, moet je iemand de toegang tijdelijk ontzeggen, moet je medewerker een gesprek hebben over de scheiding tussen privé en zakelijk?
    Je kan ook deze vraag neerleggen bij bedrijven die hier vaker mee te maken hebben: wijkagenten.

    Astrid Rijff
  • Een klacht moet gaan over de wijze waarop een bestuursorgaan zich heeft gedragen. Het kan daarbij gaan om een gedraging van het bestuursorgaan zelf of over gedragingen van medewerkers van een overheidsorganisatie. Het gedrag van een medewerker wordt toegerekend aan het bestuursorgaan onder wiens verantwoordelijkheid hij of zij werkt. Hieruit volgt mijns inziens dat het moet gaan om gedragingen tijdens het werk en van iemand in zijn hoedanigheid als medewerker.

    Ingrid te Poel