Gemeentelijke klachtenregeling

  • apr 2023
  • Jan Prins
  • 14
  • 967
Jan Prins
De Raadbaak
  • Jocé Scholtens
  • Arianne Israël
  • Dion Eckhart - van Iperen
  • Ingrid te Poel
  • Monique Tabbers
  • Ninke van der Kooy
  • Hielkje Libbenga
  • Margriet Schotanus
  • Conny
  • Basma Djemni-Smith

Een gemeente heeft zich tot de Nationale ombudsman gewend, omdat zij momenteel werkt aan een nieuwe werkwijze voor de klachtafhandeling. Hiervoor wil zij een nieuwe klachtenregeling opstellen. Welke gemeente heeft een dergelijke regeling die goed functioneert?

Reacties

14 reacties, meest recent: 16 januari 2024
  • Aangepast op 5 april 2023

    De gemeente Utrecht (al werk ik er zelf) heeft een duidelijke werkwijze als het gaat over klachtbehandeling. Helder wie wat doet (rolverdeling). Proces is helder: informeel en formeel. Duidelijk registratiesysteem van de klachten en een module feedback van de klagers (KTO).

    Conny
  • Bij de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân gebruiken we een eenvoudige standaard interne klachtprocedure. We zijn een kleine organisatie (120 medewerkers) met 1 klachtcoördinator en korte lijnen.

    Margriet Schotanus
  • De klachtenregeling van de gemeente Apeldoorn bevindt zich in het besluitvormingsproces. In het concept is zowel het informele als het formele proces beschreven en de werkwijze als een klacht betrekking heeft op de BOA's. In de bijlage is voor de decentrale coördinatoren een handleiding opgenomen hoe om te gaan met aanhoudend/grensoverschrijdend klaaggedrag en het gebruik van de BIFF-methode hierbij.

    Hielkje Libbenga
  • De gemeente Enschede heeft sinds 2015 een hele innovatieve manier van klachtbehandeling die zeker de moeite waard is om naar te kijken als een gemeente echt iets nieuws wil. Inmiddels zijn alle kinderziekten er wel uit en weten we wat de do's en dont's zijn van het Enschedese model.

    Ninke van der Kooy
  • Zeker. Dank allemaal. Ik ga jullie aan elkaar koppelen , zodat de voorbeelden gedeeld kunnen worden. Dank voor de snelle reactie!

    Jan Prins
  • Heel interessant. Wij hebben een Verordening klachtenbehandeling en ik moet het bestaande werkproces nog actualiseren. Ik ben heel benieuwd naar de voorbeelden.

    Monique Tabbers
  • Ook ik heb interesse in de voorbeelden voor het opstellen van een werkproces voor de gemeente Amersfoort. Is er nog een mogelijkheid om de voorbeelden te ontvangen?

    Ingrid te Poel
  • Leerzaam om te zien hoe het werkproces bij andere gemeenten is. Graag zou ik de beschrijvingen van de andere gemeenten ook ontvangen als dat mogelijk is. Dank!

    Dion Eckhart - van Iperen
  • Graag zou ik ook de beschrijvingen van andere gemeenten ontvangen om daarvan te kunnen leren. Is dat nog mogelijk? Voor de gemeente waar ik werk (onlangs aangesloten bij de No) denk ik namelijk na over een nieuwe werkwijze voor klachtafhandeling. Dank alvast!

    Arianne Israël
  • Goedemorgen,

    Ik ga ook aan de slag met het aanpassen van onze huidige klachtenregeling. Is het mogelijk om ook wat voorbeelden van andere gemeenten te ontvangen? Evt. ook met bijlagen? Wellicht van Apeldoorn?

    Alvast bedankt!

    Jocé Scholtens